Dagelijks openen Nederlanders gemiddeld zeven verpakkingen. In een split-second oordeelt de consument over een product. Dat is snel of niet? We vergeten soms hoe belangrijk de rol van een verpakking hierin is. Verpakkingen zijn tegenwoordig veel meer dan omhulsels van voedsel of andere producten. Het is een onderdeel van de tegenwoordige marketingmix. De verpakking maakt deel uit van de beleving en ervaring van de consument. Wat staat de verpakkingenbranche volgend jaar te wachten?
Trend 1: Shareable packaging De smartphone is een groot onderdeel van ons dagelijks leven, we leggen een hoop momenten van de dag vast en delen dit. We leven in een tijd waarin de consument zo snel mogelijk de telefoon erbij pakt om een foto of video van een product op social media te plaatsen. Maar is de presentatie van jouw product wel Instagramable? Is jouw verpakking geschikt voor een unboxing video van de consument? Hoe je een product presenteert maakt indruk op de consument. Op de manier identificeert de consument zich met het product van een merk. Met name personalisatie zorgt voor de uitstraling van een verpakking. Een unieke en visueel aantrekkelijke verpakking stimuleert social sharing. Als ondernemer kun je prima met deze trend meedoen. De keuze voor een verpakking of disposable is dus op meer gebaseerd dan enkel het ‘’voordeligste’’.
Trend 2: Duurzaamheid is en blijft een belangrijk onderdeel van de verpakking Het verduurzamen van de verpakking is en blijft een belangrijke trend. Ondernemers worden uitgedaagd om een bewuste keuze te maken als het gaat om onder andere circulariteit, de CO2-emissie die de verpakking met zich mee brengt, het afval én de afvalverwerking. Ondertussen dient de verpakking ook nog van toegevoegde waarde te zijn. De verpakking is ten slotte onderdeel van de beleving van de consument en draagt bij aan de houdbaarheid en bescherming van het product.
De consument wenst meer gebruiksgemak en zoveel mogelijk informatie over het desbetreffende product. Verpakkingen moeten het verhaal achter het product vertellen, terwijl het verhaal achter de verpakking (gezien de SUP wet 2021) ook de nodige aandacht vereist en krijgt. De consument verwacht daarom transparantie:
· Uit welke grondstof(fen) bestaat het materiaal van de verpakking?
· Is het materiaal van de verpakking recyclebaar of composteerbaar?
· Is er aandacht voor CO2 reductie?
Trend 3: Connected packaging De continu vernieuwende technologie biedt mogelijkheden om een verpakking (nog meer) zichtbaar en aantrekkelijk te maken. Daarnaast stelt technologie verschillende (food)retailers in staat om direct contact te leggen met de consument. Connected packaging wordt onder andere gebruikt om het gebruik van producten te ondersteunen en/of om het product nog aantrekkelijker te maken. De Augmented Reality verpakkingen zijn hier een mooi voorbeeld van. Door de voorkant van het product te scannen kom je alles te weten over het product. Over transparantie gesproken: dat kan natuurlijk net zo goed voor een verpakking van toepassing zijn!
De verpakking fungeert als communicatiemedium. De consument heeft wellicht vragen over bijvoorbeeld de herkomst van een verpakking. Met behulp van een vorm van connected packaging kan je dit in een oogopslag verduidelijken, zonder tussenkomst van een supermarktmedewerker. Door openheid te geven over de samenstelling van verpakkingen help je de consument een bewuste keuze te maken voor een product en stimuleer je social sharing.
In gesprek met Bunzl Retail & Industry Heb je vragen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met jouw contactpersoon bij Bunzl Retail & Industry of via onderstaande contactgegevens.
Telefoonnummer: 026-3843838 E-mailadres: info-arnhem@bunzl.nl.