Op 1 april 2025 vond het jaarlijkse Bunzl Packathon weer plaats, een unieke samenwerking tussen Bunzl Retail & Industry en de opleiding Food Innovation van de HAS green academy in Den Bosch. Al vele jaren wordt dit eendaagse evenement georganiseerd waarbij studenten werken aan een actueel verpakkingsvraagstuk uit de praktijk, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal staan. De dag begon met de briefing en diezelfde middag leverde de studenten prachtige ideeën af door middel van een dummy en een pitch. Zowel Jordan Wagelmans en Boaz van der Maarl met hun concept ‘De Salade trofee’, als Bente Derks, Vera de Wit en Mike Uijt de Haag met hun concept ‘Peel & Go’ werden beide door de vakjury tot winnaars bestempeld.
Een dag vol innovatie en creativiteit
De Bunzl Packathon heeft als doel om studenten uit te dagen om met frisse, creatieve en toekomstbestendige verpakkingsoplossingen te komen. Door hen te laten werken aan echte vraagstukken uit de industrie, krijgen zij niet alleen de kans om hun kennis in de praktijk te brengen, maar doen zij ook waardevolle ervaring op in samenwerking en probleemoplossend denken. De dag begon met een introductie van Bunzl over de rol van verpakkingen in de voedingsindustrie en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Vervolgens gingen de studenten in teams aan de slag om innovatieve concepten te ontwikkelen, waarbij ze begeleid werden door experts uit het werkveld. Aan het einde van de dag presenteerden zij hun ideeën aan een jury bestaande uit de vertegenwoordigers van Bunzl: Ype Bonnema (Category Manager), Martina Bos (Office Accountmanager Food), Korinda Kant (Campagne Specialist).



Herbruikbaar als vraagstuk
Ype, Category Manager bij Bunzl Retail & Industry, licht toe waarom het thema ook dit jaar weer gericht is op herbruikbare verpakkingen: “We staan voor een grote uitdaging in de verpakkingsindustrie: hoe verminderen we afval en stimuleren we hergebruik zonder concessies te doen aan kwaliteit en veiligheid? Door studenten te laten nadenken over herbruikbare verpakkingsoplossingen, hopen we hen te inspireren om bij te dragen aan de circulaire economie. We beoordelen daarom niet alleen het verpakkingsontwerp, maar ook het systeem erachter over hoe de verpakking weer ingezameld en schoongemaakt wordt.”
Winnaars en jurycriteria
De twee winnende concepten scoorden beide erg hoog op orginaliteit. De ‘Salade trofee’, is een reusable verpakking voor salades, waarbij je zelf de salade kan samenstellen in drie componenten. Dit concept wist de jury te overtuigen door zijn gebruiksgemak voor de concument en de goed doordachte materiaalkeuze voor productie en hergebruik. Het ‘Peel & Go’ concept richtte zich op een verpakking voor broodjes. Als een soort bananenschil wordt het broodje omarmt. Dit concept sprong eruit om zijn eenvoud en het feit dat het weinig ruimte inneemt op locatie en tijdens transport. Door beide teams werd ook nagedacht over de trigger die de consument moet overtuigen om de verpakking ook daadwerkelijk te hergebruiken. Ofwel het reusable systeem erachter. De jury beoordeelde onder andere op originaliteit, haalbaarheid, duurzaamheid en toegevoegde waarde voor de markt.

Samenwerking tussen onderwijs en praktijk
De Bunzl Packathon is een prachtig voorbeeld van hoe onderwijs en praktijk elkaar kunnen versterken. Door studenten uit te dagen met echte casussen en hen in contact te brengen met experts uit de industrie, wordt niet alleen de innovatiekracht van de sector vergroot, maar krijgen studenten ook een realistisch beeld van de uitdagingen en kansen binnen hun vakgebied. Bunzl Retail & Industry en HAS Hogeschool werken al langer samen om kennisuitwisseling en innovatie binnen de verpakkingsindustrie te stimuleren. “We vinden het belangrijk om jong talent te inspireren en te betrekken bij de vraagstukken van morgen,” aldus Stephanie Ribbers, docent aan de HAS green academy. “Bovendien is het bijzonder waardevol dat studenten beseffen hoeveel ze al binnen één dag kunnen bereiken!”