E-commerce verzenddozen zijn vaak voor meer dan de helft gevuld met lucht. AS Watson Health & Beauty Benelux, het moederbedrijf van o.a. Kruidvat en Trekpleister, pakte dit probleem aan met slimme automatisering en een Smart Packing doosoptimalisatie van Janssen Packaging, onderdeel van Bunzl Retail & Industry. Ze maakten in één jaar tijd een enorm grote stap richting duurzamer en efficiënter verpakken.

Lucht in verpakkingen: het onzichtbare pijnpunt

Kruidvat en Trekpleister hebben circa 1500 winkels in Nederland en België. Met meer dan 100.000 e-commerce bestellingen per week, bleek dat er in een aanzienlijk deel van de verzenddozen veel lucht verzonden werd. Dit zorgde voor onnodig veel karton, opvulmateriaal, transportvolume en kosten.

Voor veel e-commercebedrijven is het een herkenbare uitdaging: de juiste set verzendozen kiezen die duurzaam en kostenefficiënt zijn, zonder concessies te doen aan de afleverkwaliteit. In de praktijk leidt dat vaak tot te grote dozen, gevuld met veel lucht, dat impact heeft op de gehele supply chain en daarmee ook op de klantbeleving. Bovendien komt er Europese wet- en regelgeving aan die daar paal en perk aan stelt.

Van handwerk naar slim optimaliseren en automatiseren

Bunzl en Janssen Packaging, reeds jaren de verpakkingsleverancier, hielpen AS Watson bij een grootschalige optimalisatie van hun verpakprocessen. Een volledig jaar aan data van de online bestellingen diende als basis voor een Smart Packing-doosoptimalisatie analyse. Hiermee is bepaald wat de ideale set en types doosformaten zijn, die perfect afgestemd zijn op het productassortiment, de ordertypes en de verpak- en verzendspecificaties.

In combinatie met de implementatie van automatische verpakkingslijnen, wordt een groot deel van deze dozen nu opgezet, op hoogte ingesneden en automatisch gesloten. Een mega stap vooruit!

De concrete resultaten?

De cijfers liegen er niet om:

  • Tot wel 50% minder lucht in de verzendverpakkingen
  • Tot wel 66% minder opvulmateriaal nodig
  • En daardoor 2.500 minder vrachtwagens aan transportvolume

Deze resultaten zorgen niet alleen voor een forse reductie van de CO₂-uitstoot, maar ook voor substantiële besparingen in kosten en materiaalfootprint.

(Bron: Twinkle / AS Watson duurzaamheidsverslag 2024)

Herken jij de uitdagingen van AS Watson?

Te grote dozen, verspilling van materiaal en hoge transportkosten? Smart Packing is dé oplossing voor bedrijven die hun verpakkingsproces willen verduurzamen, kosten willen verlagen én hun klanttevredenheid willen verhogen.

Benieuwd hoeveel lucht jij verstuurt, en wat Smart Packing jou oplevert?

Bezoek dan voor meer informatie onze pagina over Smart Packing.