Packaging & Packaging Waste Regulation

Laatste update: September 2024.

* PCR per verpakkingstype en -formaat zoals bedoeld in tabel 1, berekend als een gemiddelde per fabriek per jaar

** De financiële bijdragen van UPV kunnen worden gemoduleerd op basis van het percentage gerecyclede inhoud

Vrijstellingen voor verpakkingen voor

  1. (Diergeneeskundige) geneesmiddelen en (in-vitro diagnostische) medische hulpmiddelen
  2. Gevaarlijke goederen
  3. Zuigelingenvoeding en voeding voor medisch gebruik
  4. Levensmiddelen die niet voldoen aan 1935/2004

De volgende verpakkingen moeten industrieel composteerbaar zijn:

  1. Doorlatende zakjes of wegwerpsystemen voor eenmalig gebruik die thee, koffie of andere dranken bevatten die bestemd zijn om samen met het product te worden gebruikt en verwijderd.
  2. Aan groenten en fruit klevende etiketten.

* Moeten ook compatibel zijn met de normen voor thuiscompostering, indien vereist door de lidstaten.

De lidstaten mogen eisen dat de volgende verpakkingen composteerbaar zijn:

  1. Niet-permeabele thee-, koffie- of andere dranksysteemeenheid voor eenmalig gebruik, bestaande uit ander materiaal dan metaal, bestemd voor gebruik in een machine en die samen met het product wordt gebruikt en verwijderd.
  2. Lichtgewicht en zeer lichtgewicht plastic draagtassen.
  3. Verpakkingen waarvoor een lidstaat reeds vóór de toepassing van deze verordening composteerbaarheid voorschreef.

Andere verpakkingen, inclusief verpakkingen gemaakt van biologisch afbreekbare plastic polymeren en andere biologisch afbreekbare materialen, moeten materiaalrecycling mogelijk maken zonder de recyclebaarheid van andere afvalstromen aan te tasten (>36 maanden).

42 maanden na de inwerkingtreding:

  1. Verpakkingen (met inbegrip van e-commerceverpakkingen) worden voorzien van een consumentensorteeretiket en mogen een QR-code/gegevensdrager bevattenUitzonderingen voor transportverpakkingen en verpakkingen waarop DRS van toepassing is
  2. Verpakkingen die onder een DRS vallen, moeten worden gemarkeerd met een duidelijk en ondubbelzinnig etiket. Verpakkingen die onder een andere DRS vallen dan die bedoeld in artikel 50, lid 1, mogen krachtens de nationale wetgeving worden geïdentificeerd door middel van een overeenkomstig symbool en de lidstaten mogen het aanbrengen van deze etiketten niet verbieden.

48 maanden na de inwerkingtreding:

  1. Herbruikbare verpakkingen worden voorzien van een etiket, nadere informatie wordt beschikbaar gesteld door middel van een QR-code of een andere gegevensdrager
  2. Bovendien worden herbruikbare verkoopverpakkingen in het verkooppunt duidelijk geïdentificeerd en onderscheiden van verpakkingen voor eenmalig gebruik

* Er worden uitvoeringshandelingen vastgesteld voor bovengenoemde etikettering en voor een etiket met informatie over het aandeel gerecycleerde inhoud en een etiket met informatie over het aandeel biobased plastic inhoud.

* Verpakkingen die onder een EPR-regeling vallen, kunnen worden geïdentificeerd door middel van een overeenkomstig symbool in een QR-code of een andere gestandaardiseerde digitale markeringstechnologie op het hele grondgebied waar die regeling of dat systeem van toepassing is.

* Economische actoren mogen geen etikettering verstrekken of aanbrengen die consumenten of andere eindgebruikers kan misleiden of verwarren.

Etikettering van afvalrecipiënten

  1. Op de afvalrecipiënten worden etiketten aangebracht met informatie over de samenstelling van het verpakkingsmateriaal, zodat de consument gemakkelijk de juiste verwijderingsroute kan bepalen. De etikettering moet overeenstemmen met de sorteeretiketten voor de consument.

2030: maximaal 50% lege ruimte voor gegroepeerde verpakkingen, transportverpakkingen en e-commerceverpakkingen.

* Lege ruimte = verschil tussen het totale volume van de verpakking en het volume van de verkoopverpakking die erin zit (ruimte gevuld door vulmaterialen wordt beschouwd als lege ruimte)

* Lege ruimte ratio = verhouding tussen de lege ruimte en het totale volume van de verpakking.

Vrijstellingen voor:

  1. Verkoopverpakkingen die als e-commerce verpakking worden gebruikt
  2. Herbruikbare verpakking binnen een systeem van hergebruik

Verpakkingen in de formaten en voor de doeleinden genoemd in bijlage V mogen niet in de handel worden gebracht

  1. Gegroepeerde SUP-verpakkingen die de consument ertoe aanzetten meer dan één product te kopen
  2. SUP-verpakkingen voor minder dan 1,5 kg onbewerkte verse groenten en fruit
  3. SUP-verpakkingen voor voedingsmiddelen en dranken die worden gevuld en geconsumeerd in de horeca-sector
  4. SUP-verpakkingen in de horeca die afzonderlijke porties of porties bevatten
  5. Miniatuurverpakkingen voor eenmalig gebruik in hotels
  6. Zeer lichte kunststof draagtassen

* De lidstaten mogen vóór 1 januari 2025 vastgestelde beperkingen handhaven voor bovenstaande van andere materialen gemaakte verpakkingen

Transportverpakking

  • 2030: Ten minste 40% van de transport- of verkoopverpakkingen die voor het vervoer van producten worden gebruikt, moeten binnen een systeem voor hergebruik opnieuw kunnen worden gebruikt.
  • 2040: Marktdeelnemers moeten ernaar streven ten minste 70% van dergelijke verpakkingen in herbruikbare vorm te gebruiken binnen een systeem voor hergebruik.

Uitzonderingen voor transportverpakkingen:

  1. Voor gevaarlijke goederen;
  2. Die speciaal is ontworpen voor grote machines, voor apparatuur en goederen;
  3. In flexibel formaat in direct contact met levensmiddelen en diervoeders zoals gedefinieerd in 178/2002 en voedselingrediënten zoals gedefinieerd in 1169/2011;
  4. In de vorm van kartonnen dozen.

Gegroepeerde verpakkingen in de vorm van dozen

  • 2030: Ten minste 10% van de gegroepeerde verpakkingen in de vorm van dozen die buiten verkoopverpakkingen worden gebruikt, moeten opnieuw kunnen worden gebruikt binnen een systeem voor hergebruik.
  • 2040: Marktdeelnemers moeten ernaar streven ten minste 25% van dergelijke verpakkingen in herbruikbare vorm te gebruiken binnen een systeem voor hergebruik.

Vrijstellingen voor kartonnen dozen

* De lidstaten mogen zeer lichte plastic draagtassen, die nodig zijn voor hygiënedoeleinden of als verkoopverpakking voor losse levensmiddelen worden verstrekt om voedselverspilling te voorkomen, uitsluiten.

De beoordeling van de overeenstemming van de verpakking met de eisen in de artikelen 5 tot en met 12 wordt uitgevoerd volgens de procedure in bijlage VII.

Door de EU-conformiteitsverklaring op te stellen, neemt de fabrikant de verantwoordelijkheid op zich voor de conformiteit van de verpakking met de eisen in deze verordening.

De verklaring:

  1. Wordt vermeld dat aangetoond is dat aan de eisen van de artikelen 5 tot en met 12 is voldaan
  2. Heeft de modelstructuur van bijlage VIII, bevat de in de module van bijlage VII gespecificeerde elementen en wordt voortdurend bijgewerkt. Zij wordt vertaald in de taal of talen zoals gevraagd door de lidstaat waar de verpakking in de handel wordt gebracht of op de markt wordt aangeboden.

Recyclingdoelstellingen naar gewicht van geproduceerd verpakkingsafval

De lidstaten verbieden het in de handel brengen van de in deel B van de bijlage vermelde producten van kunststof voor eenmalig gebruik en van producten van oxo-afbreekbare kunststof.

Van toepassing op:

  1. Alle producten die van oxo-afbreekbare kunststoffen zijn gemaakt
  2. SUP-containers voor levensmiddelen, bekers en drankverpakkingen gemaakt van geëxpandeerd polystyreen (EPS)
  3. SUP-bestek, borden, rietjes, roerstaafjes

Beperkingen van het in de handel brengen. Van toepassing op:

  1. Alle producten van oxo-afbreekbare kunststof
  2. SUP-bestek, borden, rietjes, roerstaafjes
  3. SUP voedselverpakkingen, bekers en drankverpakkingen gemaakt van geëxpandeerd (EPS) of geëxtrudeerd (XPS) polystyreen.
  4. Krimpfolie dat op luchthavens of treinstations wordt gebruikt om bagage tijdens het vervoer te beschermen
  5. Chips van polystyreen en andere kunststoffen die worden gebruikt om verpakte goederen tijdens transport en handling te beschermen
  6. Multi-pack plastic ringen die worden gebruikt als gegroepeerde verpakking

  • Minimalisering van zorgwekkende stoffen, waaronder PFAS (artikel 5)
  • Criteria voor ontwerp met het oog op recycling en vereisten voor recycleerbaarheid op schaal -> Recycleerbaarheidsprestatiegraden (artikel 6)
  • Minimaal gerecycleerd gehalte in kunststofverpakkingen (artikel 7)
  • Composteerbare verpakking voor frisdranken met één portie en klevende etiketten op groenten en fruit (artikel 9)
  • Minimalisering van verpakking (artikel 10), maximaal 50% lege ruimte voor gegroepeerde verpakkingen, transportverpakkingen en e-commerceverpakkingen (artikel 24).
  • Verpakking die opnieuw kan worden gebruikt (artikel 11), doelstellingen inzake hergebruik voor transportverpakkingen, gegroepeerde verpakkingen (dozen) en dranken in verkoopverpakkingen (artikel 29)
  • Etikettering van verpakking (artikel 12)

Stel je vraag aan Jelle Smit, onze duurzaamheidspecialist.