Op 6 november 2024 vond het tweejaarlijkse Bunzl Focus Event plaats. Op deze inspirerende dag mochten we vele van onze food-klanten verwelkomen, waaronder enkele van de grootste supermarkten en toonaangevende bakkerijen. Deze editie van het evenement stond volledig in het teken van Scope 3-emissies, een actueel en complex onderwerp dat met de invoering van de CSRD-verplichtingen nog belangrijker is geworden voor bedrijven die hun duurzaamheidsprestaties willen verbeteren.
Samen leren en inspireren
Tijdens het Bunzl Focus Event ligt de nadruk op delen en leren. Zowel de experts als de deelnemers deelden hun ervaringen over het verminderen van emissies in de gehele waardeketen. Met een totaal van 20 deelnemers waaronder Spar, Albert Heijn, Plus, Van Tol, DekaMarkt, Bakker Goedhart, Bake Five, Bakker Schat en Bakkerij Faber, kon kennis en inzicht gemakkelijk uitgewisseld worden.
"Het was erg gaaf om te zien hoe theorie en praktijk samen kwamen. Zowel vanuit de leverancierskant als vanuit het perspectief van de klant," vertelt Britt Jansen, Office Accountmanager. Want hoe neem je jouw partners mee in jouw duurzaamheidsdoelstellingen? Op welke manier rapporteer je? Hoe laat je data voor je werken? En welke maatregelen kan je nemen om emissies te verminderen? Door van elkaar te leren komen we verder.” vult Jelle Smit, Innovation & Sustainability Manager, aan.
Interactieve Break-Out Sessies
De break-out sessies speelden een sleutelrol tijdens het event. Hier konden de deelnemers diepgaande kennis opdoen en werden nieuwe perspectieven gedeeld door toonaangevende sprekers. Zij boden zowel theoretische inzichten als praktijkvoorbeelden, waardoor complexe onderwerpen zoals emissiedoelstellingen, datatransparantie en rapportageverplichtingen tastbaar en begrijpelijk werden voor alle aanwezigen.
- Osapiens deelde de theorie achter Scope 3. Zij vertelde meer over wet- en regelgeving en liet zien hoe je jouw emissies in kaart brengt.
- Bol. wisselde hun ervaringen, zowel best practice als de key learings, bij het in kaart brengen van de emissies in Scope 3.
- Essity vertelde meer over de CSRD verplichtingen, hun manier van rapporteren en welke maatregelen zijn hebben genomen om emissies te verminderen.
- Bunzl liet zien hoe ze data voor zich laten werken. Ook gaven ze meer informatie over het productpaspoort en waar ze op gebied van digitalisatie heen gaan.
Dankzij de waardevolle input van onze sprekers en de actieve betrokkenheid van de deelnemers, heeft iedere aanwezige nieuwe kennis en frisse ideeën opgedaan. Samen zetten we concrete stappen naar een duurzamere toekomst en werken we aan oplossingen die bijdragen aan een positieve impact in de gehele waardeketen.
Nieuwsgierig?
Ben jij nieuwsgierig naar het verminderen van Scope 3-emissies of wil je meer weten over duurzame verpakkingen? Neem contact op! Ons team staat klaar om al je vragen te beantwoorden en de mogelijkheden voor jouw bedrijf te verkennen.