‘’We zien al jaren een toename in de consumptie van food-to-go en kant-en-klaar maaltijden, zeker tijdens de pandemie. Consumenten hebben het vooral doordeweeks druk en hebben geen tijd om te koken of kiezen ervoor om onderweg te eten,’’ licht Maria Møllegård Schmidt, Marketing Manager bij Plus Pack, toe. Francesco Serreli, Category Manager bij Bunzl Retail & Industry, vult aan: ‘’Daarnaast speelt gezondheid, duurzaamheid en zeker nu ook de betaalbaarheid van de producten een belangrijke rol. Een passende en efficiënte verpakkingsoplossing is hier dan ook zeker op z’n plaats.’’

De wereld verandert, wij veranderen mee.

Wereldwijd hebben we te maken met een sterke groei van de populatie, wat zorgt voor de groei van steden, een stijging in food retail en daardoor ook een stijging van de hoeveelheid afval. Te veel afval, maar ook te veel verspilling van voedsel. De juiste verpakking kan helpen tegen deze verspilling. Het zorgt voor de versheid en houdbaarheid van het voedsel en biedt de mogelijkheid om de consument te informeren over het gebruik van het product. Maar welke verpakking is geschikt? Dat hangt af van de functie van de verpakking, maar ook van het duurzaamheidsbeleid van de organisatie. Ga je voor recycling, hergebruik of juist voor het reduceren van bijvoorbeeld het materiaal of de CO₂ uitstoot?

Op weg naar een circulaire toekomst.

Er is een duidelijke verschuiving in de focus op duurzame verpakkingsoplossingen te zien. Zowel de Europese wetgeving als de Nederlandse wetgeving richten zich op een circulaire economie waarin afval wordt behandeld als een waardevolle grondstof. ‘’Al het afval moet gesorteerd worden voor recycling, zodat we het kunnen inzetten voor nieuwe producten. De materialen die wij gebruiken voor onze verpakkingsoplossingen dienen hierom recyclebaar te zijn. Daarom ontwerpen en produceren we enkel verpakkingsoplossingen die gerecycled kunnen worden en uiteindelijk terugkeren als nieuw product,’’ vertelt Maria. Maar het kiezen van het juiste verpakkingsconcept is complex. ‘’Wij zijn daarom iedere dag op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en de juiste ketenpartners. Plus Pack is er daar een van. Door kennis te delen en gebruik te maken van elkaars expertise, weten we onze klant te voorzien van een oplossing die past bij hun bedrijf en beleid,’’ zegt Francesco. Zo beschikt Plus Pack over een team van productontwikkelaars, die werken aan de ontwikkeling van de juiste circulaire oplossingen en optimaliseren deze om zo laag mogelijke kosten te behouden. Bunzl Retail & Industry beschikt daarentegen over de expertise van de Nederlandse markt en weet waar de kansen en uitdagingen liggen bij haar klanten. Een sterk team, met ieder hun eigen vakkennis en talent, is de sleutel van de samenwerking tussen de twee bedrijven.

Het verschil voor onze klant

Plus Pack richt zich op het ontwerpen van circulaire en 100% recyclebare, aluminium en kunststof verpakkingsoplossingen voor warm en koud voedsel. Bunzl Retail & Industry levert deze maaltijdverpakkingen aan verschillende kleine voedselproducenten, food retailers, slagers, delicatessenwinkels en to-go winkels. Regelmatig sparren verschillende afdelingen zoals Marketing, Sales, Inkoop en Sustainability, van zowel Plus Pack als Bunzl Retail & Industry met elkaar. We nemen het productieproces samen door, bespreken de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en kijken naar hoe we samen het verschil kunnen maken. Zo streven beide partijen ernaar om de CO₂ uitstoot 100% te reduceren om bij te dragen aan de Zero CO₂ doelstelling. ‘’Zo’n laag mogelijke impact op het milieu. Daar gaan we voor. We investeren in circulaire verpakkingsoplossingen, in digitale tools en gaan partnerships aan met de juiste ketenpartners, zoals de Europese Plastic Pact en Bunzl Retail & Industry,’’ sluit Maria mee af.