Al jaren organiseert Bunzl Retail & Industry de Bunzl Packaton voor tweedejaars studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS green academy (voorheen HAS Hogeschool) in Den Bosch. Ook dit jaar gingen de studenten aan de slag met een verpakkingsvraagstuk uit de praktijk. Op dinsdag 14 februari vond er in de ochtend een briefing plaats en diezelfde middag leverden de studenten prachtige ideeën af door middel van een dummy en pitch. Na overleg van de vakjury kwam er een winnaar uit. Jurre en Quinn wonnen met hun innovatieve verpakkingsconcept de Bunzl Packaton 2023.

Bunzl Packaton

Ieder jaar vraagt Bunzl Retail & Industry haar klanten om een passend vraagstuk waar studenten mee aan de slag kunnen. ‘’Dat maakt het project extra gaaf. De ideeën van de studenten zijn op deze manier echt van waarde voor onze klant. De studenten hebben in het schoolgebouw een ruimte waar ze hun ontwerp fysiek uitwerken in de vorm van een dummy. Dan zie je pas echt de creativiteit die het concept met zich meebrengt en welke werkwijzen en gedachten de studenten toepassen om in één dag tot een verpakkingsoplossing te komen,’’ licht Ype Bonnema, Category Manager bij Bunzl Retail & Industry, toe. Het doel van de Bunzl Packaton is om de creativiteit van de studenten en de praktijk aan elkaar te verbinden en om inspiratie op te doen vanuit een heel ander, verrassend, oogpunt. Er werd de hele dag hard gewerkt en aan het eind van de dag lieten de studenten door middel van een pitch hun eindresultaat zien. Ook dit jaar leverden de studenten prachtige ideeën op met bijbehorende specificaties en eisen.

Winnaars verpakkingsconcepten

Duurzaamheid stond breed in de beoordelingscriteria met onder andere reduce, reuse en recycle als belangrijke onderdelen, maar ook de gebruiksvriendelijkheid, haalbaarheid, presentatie en uitstraling, shopper gerichtheid, communicatie en originaliteit vormden belangrijke thema’s voor het concept. De jury, bestaande uit Annelies Clements (Sustainability & Innovation Manager, Bunzl Retail & Industry), Ype Bonnema (Category Manager, Bunzl Retail & Industry), Britt Jansen (Customer Service Medewerker) en Korinda Kant (Visual Content Designer, Bunzl Retail & Industry) gingen aan het eind van de dag in beraad over het winnende team.

De winnaars bedachten een innovatief verpakkingsconcept op het gebied van reuse en een concept dat voldeed aan de eisen en wensen van de klant. De verpakking is multi-inzetbaar bij de consument of terug te brengen voor recycling tegen een vergoeding. Ook is nagedacht over een unieke uitpak experience en is op logistiek gebied de stapelbaarheid van de verpakking meegenomen.

Onderwijs vs. praktijk

Bunzl Retail & Industry selecteert vraagstukken van klanten voor de Packaton. Zo wordt praktijk en theorie samen gebracht en krijgen de studenten een kijkje in hun toekomstige werkveld. Het blijft ieder jaar leuk om te zien wat er kan ontstaan in één dag, en dat blijft de studenten ook verbazen. Het is iets dat ze van te voren niet mogelijk achtten en waar ze aan het einde van de dag ook erg trots op zijn,” vertelt Ivar Ooms, docent aan de HAS green academy in Den Bosch. “Het is een intensieve dag met veel leermomenten voor de studenten,’’ vult Piet Degen aan, docent aan de HAS green academy in Den Bosch.

Samenwerking HAS & Bunzl

Bunzl Retail & Industry en de HAS green academy Den Bosch werken inmiddels 16 jaar samen. Naast de jaarlijkse opdracht die Bunzl Retail & Industry en de HAS green academy uitzetten met de Bunzl Packaton, is Bunzl Retail & Industry jaarlijks supporter van de HAS Food Experience.