Lucht bleek de beste oplossing. Niet in de verpakking natuurlijk. Maar in het opvulmateriaal. ‘’Samen met Bunzl Retail & Industry testen we concepten om efficiënter te kunnen werken, te verduurzamen en om kosten te besparen. Zo kwamen we onlangs tot de conclusie tijdens het vergelijken van opvulmateriaal van papier, plastic, chips of schuim, dat we minder materiaal nodig hebben en dat het gebruik van plastic luchtkussens efficiënter werkt voor de medewerkers. Lucht in het opvulmateriaal was dus voor ons de beste oplossing,’’ begint Martijn Verkerk, Manager eDC bij Welkoop, het gesprek. De meest geschikte oplossing, is voor ieder bedrijf anders. Weten wat speelt en wat past bij onze klant, rekening houdend met de vereisten voor het versturen van de producten, is hierin erg belangrijk. Een transparante samenwerking staat daarom voorop.

Van standaard dozen, naar klantspecifiek verpakken

‘’In 2015 is het contact tussen beide partijen ontstaan. Welkoop startte met ons standaard assortiment aan dozen. Vanuit hier is de samenwerking verder gegroeid. In eerste instantie keken we continu naar de meest verstuurde artikelen van Welkoop en pasten de verpakking hierop aan. De hoeveelheid verschillende verpakkingen en opvulmaterialen proberen we namelijk altijd te beperken om het werkbaar te maken voor de medewerkers van de klant. De juiste balans is hierin belangrijk. Efficiëntie en een zo’n laag mogelijke impact op het milieu zijn een vereiste. De groei van Welkoop bepaalde vervolgens de mogelijkheid om klantspecifieke verpakkingen te leveren,’’ licht Hans Kistemaker, Key Accountmanager bij Bunzl retail & Industry, toe. Klantspecifieke verpakkingen ontwikkelen we om de klant zo optimaal mogelijk te ondersteunen, zodat zij hun product in een nog betere verpakking, onbeschadigd, naar de consument kunnen verzenden. Aan de verpakkingen van Welkoop voegden we rillijnen toe, waardoor het makkelijker is om dozen te vouwen naar het juiste formaat, passend bij het product. Een bedrukte doos, wat zorgt voor een optimale klantbeleving, is in 2023 een mogelijk volgende stap, in het klantspecifiek verpakken en kijken naar de mogelijkheden voor folies. ‘’Efficiëntie, kostenbesparing en verduurzamen zijn belangrijke aspecten voor ons. Maar het eerlijke verhaal, vinden we het allerbelangrijkst. En dat vertelt Bunzl Retail & Industry ons. Daarnaast denkt Bunzl Retail & Industry met ons mee, houden ze voorraad en komen ze hun beloftes na. Dat betekent veel voor ons. Alleen op deze manier kunnen wij onze producten op de beste manier verzenden naar onze klant,’’ vertelt Martijn.

Een veelzijdig assortiment

Welkoop is een sterk merk, met een unieke winkelformule en een veelzijdig assortiment voor tuin en dier. Juist in het veelzijdige assortiment van Welkoop, zit de uitdaging. Producten variëren van groot tot klein, zwaar, breekbaar of een combinatie hiervan. Dit maakt het mechaniseren een grotere uitdaging. Welkoop koos in eerste instantie voor een gemechaniseerde oplossing voor alle zakken diervoeding, potgrond, meststoffen e.d.. Welkoop verpakt alle zakken middels een seal/krimptunnel. ‘’Bunzl Retail & Industry ondersteunt ons onder andere bij het verpakken, het opvullen hiervan en het beschermen van breekbare artikelen. Het doel van Welkoop is hierbij om zo min mogelijk lucht te versturen en de producten zo goed mogelijk te beschermen met zo min mogelijk materiaal. Door te werken met rillijnen in de dozen en luchtkussen opvulmateriaal, maken we hier grote stappen in. Bunzl Retail & Industry beschikt over erg veel kennis en expertise en schakelen ook hun netwerk in wanneer nodig. Daarmee stellen ze ons als klant echt voorop,’’ vertelt Martijn.