Hoe denk jij hierover? Wat zijn jouw ideeën? En wat doe jij hier al mee binnen jouw bedrijf? Op dinsdag 7 februari 2023 vond een interactieve themasessie in ons Experience Center plaats over dit onderwerp met klanten Jumbo Supermarkten, Bakker Goedhart en Xenos, experts SUPzero en Milieu Service Nederland en partners KIVO Flexible Plastics en Sealed Air. We bespraken welke uitdagingen en kansen er liggen en deelden onze visies over dit vraagstuk. Een vraagstuk dat op dit moment én in de toekomst een grote rol speelt in de circulaire economie. Interactieve sessie

Bunzl Retail & Industry staat samen met Janssen Packaging middenin de keten van zowel de Food sector (supermarkten, distributiecentra, speciaalzaken, bakkerijen en voedingsmiddelenindustrie) als de Non-Food (Non-Food retailers, distributiecentra, productiebedrijven, groothandels, e-commerce, e-fulfilment en omnichannel retailers) sector. We zijn dan ook de verbindende factor en vinden het delen van kennis daarom super belangrijk. ‘’Samen zetten we koers uit richting een duurzame toekomst. Een goede samenwerking tussen klanten, partners en experts is daarin van groot belang. Dit willen we dan ook graag stimuleren. We organiseren daarom sessies in ons Experience Center waar alle ketenpartners aansluiten,’’ geeft Annelies Clements, Sustainability & Innovation Manager bij Bunzl Retail & Industry, als reactie.

Droom of werkelijkheid

‘’Systeemverandering binnen de keten en gedragsverandering van ons als consument, zijn één van de belangrijkste, maar ook meteen de moeilijkste, aspecten om tot een zero waste concept te komen,’’ licht Jelle Smit, Accountmanager en Duurzaamheidsspecialist bij Janssen Packaging, toe. Onderwerpen zoals gedrag, recycling en wetgeving waren daarom belangrijke thema’s die tijdens de sessie aan bod kwamen. ‘’We moeten een ecosysteem creëren wat voor ieder werkt. De vraag is dan: wie pakt welke rol in de circulaire keten? Er zullen zich nieuwe uitdagingen en kansen voordoen waarbij bedrijven hun processen en/of diensten opnieuw moeten inrichten. Bedrijven gaan bijvoorbeeld inzetten op services als schoonmaak en retoursystemen om verpakkingen te kunnen hergebruiken en het gebruik van reusable concepten werkbaar te maken,” vertelt Hilde van der Vegt, Zero Waste specialist bij SUPzero. Maar niet alleen bij bedrijven moet een verandering plaatsvinden, een structurele gedragsverandering bij de consument is noodzakelijk. Adoptie van een nieuw systeem vraagt om kennis, houding en gedrag. Bewezen praktijkvoorbeelden helpen daarbij. Maar met nog vele openstaande vragen, maakt het soms lastig om de consument over te halen om het anders te doen. Want wanneer mag je een verpakking herbruikbaar noemen? Wat is nou echt nodig om hoogwaardige recycling te bewerkstellingen? En wat zorgt ervoor dat een reusable concept slaagt? Het antwoord hangt af van meerdere factoren, waar iedere speler in de keten een aandeel in heeft. Het feit dat organisaties dat nu in gaan zien, is al een stap richting zero waste.

Ook zet de wetgeving bedrijven in beweging, wat ervoor zorgt dat dit onderwerp binnen de bedrijfsvoering een steeds hoge prioriteit krijgt. Zo heeft de SUP-wetgeving een grote rol in het verminderen van de milieu-impact van zwerfafval en stimuleert het de inzet van herbruikbare verpakkingen. Ook op gebied van e-commerce worden nieuwe maatregelen gepresenteerd om verpakkingsafval te reduceren en recycling van materialen te bevorderen.

Tijdens de sessie ontstonden verschillende discussies: Zijn reusables dan de oplossing? En wat betekent dit dan voor de bezetting op de werkvloer? Worden de kosten per verpakking dan niet veel hoger? Wat kunnen we nog meer op gebied van materialen? En welke invloed heeft dat op de kwaliteit van het product? En wat als een verpakking dan toch nog bij het afval terecht komt? Vragen waar we met de gehele keten geschikte oplossingen voor moeten vinden. Want die laatste vraag begint bij de consument. ‘’Bronscheiding is een belangrijke fase in het circulaire afvalproces, zodat je een zo zuiver mogelijke afvalstroom creëert waar je vervolgens ook weer hoogwaardige producten van kan maken. Dit proces moeten we zo gemakkelijk mogelijk maken,’’ zegt Dennis Ostendorf, Commercieel directeur bij Milieu Service Nederland.  Misschien bestaat de oplossing al wel, maar zijn we hier nog niet aan toe en is het systeem hier nog niet op ingesteld. Het verschil in materialen is groot. Glas is bijvoorbeeld hoogwaardig te recyclen, maar is een zwaar materiaal dat een grotere CO2-uitstoot heeft in het logistiek proces. En bij een plastic verpakking heb je te maken met de perceptie van de consument. Ook is niet altijd goed te zien uit welke lagen materialen een verpakking bestaat. Het eerlijke verhaal, daar is waar het om draait. Alleen als we samenwerken, door transparant te zijn, maken we stappen van droom tot werkelijkheid in zero waste.

Graag bedanken we nogmaals Hilde van der Vegt (Zero Waste specialist bij SUPzero), Liz Lammers (Adviseur organisatie ontwikkeling bij Jumbo Supermarkten), Dorien van Haselen (Marketing & Innovatie Manager bij Bakker Goedhart), Ben Govers (Supply Chain Manager bij Xenos), Eric van der Kallen (EMEA Platform Manager Inflatables bij Sealed Air), Rob Twelker (Head of Sales & Marketing bij KIVO Flexible Plastics), Theo Schilder (Business Development bij KIVO Flexible Plastics) en Dennis Ostendorf (Commercieel directeur bij Milieu Service Nederland) voor de input en open houding tijdens deze sessie. We kijken erna uit om samen verder in gesprek te blijven om stappen te zetten richting een duurzame toekomst.

Sealed Air en Kivo Flexible Plastics zijn beide partners van het Experience Center.