Vul hier uw eigen inhoud in.

In een voorgaand artikel gingen we in op de basisprincipes voor het verduurzamen van verpakkingen, die kunnen helpen bij het bepalen van jouw verpakkingsstrategie. Het basisprincipe ‘’re-use’’ heeft betrekking op hergebruik. Het doel van hergebruik is om producten, of in dit geval verpakkingen, zo lang mogelijk te gebruiken voor zoveel mogelijk toepassingen.

Denk hierbij aan een fles, die je vaker vult in de supermarkt met bijvoorbeeld verse sap of een bakje wat je na consumptie opnieuw gebruikt voor een maaltijd. We leggen graag uit hoe je het basisprincipe ‘’re-use’’ als uitgangspunt neemt voor het bepalen van jouw duurzame verpakkingsstrategie.

Extra invalshoeken bij re-use

Bij re-use zijn er een aantal extra invalshoeken waar je rekening mee moet houden. Het lijkt snel beter voor het milieu om een herbruikbare verpakking in te zetten, zoals de eerdergenoemde fles, maar deze fles dien je bijvoorbeeld ook af te wassen. Wanneer je kiest voor re-use, zorg dan dat de verpakking in ieder geval na zijn levensduur goed recyclebaar is. Dit stimuleert de circulaire economie!

Hergebruik stimuleren

Hergebruik draagt bij aan het reduceren van afval. Weggooien na eenmalig gebruik kan je voorkomen door het inzetten van herbruikbare verpakkingen. Overweeg om onder andere verse maaltijden of bakkerijproducten te (laten) verpakken in herbruikbare bakken. Klanten kunnen deze boxen zelf meenemen naar de supermarkt. Aanschaf is bijvoorbeeld mogelijk middels een spaarsysteem of statiegeld systeem.

Deze boxen kan de consument vervolgens meenemen in een herbruikbare draagtas gemaakt van jute, katoen, rPET of nylon. Zorg voor verschillende uitvoeringen en bedrukkingen zodat mensen het als een ‘’nice to have’’ zien. Wellicht dat hier nog een mooie samenwerking met een lokale ontwerper of kunstenaar uitrolt. Biedt de herbruikbare tassen vervolgens aan als verkoopitem in de winkel.

Stimuleer de consument vooral om de reeds aangeschafte tas opnieuw mee te nemen naar de winkel voor het dragen van de boodschappen door middel van een leuke actie of andere extra’s.

Bijvoorbeeld het Tray2Tray concept

Het Tray2Tray concept van Bunzl Retail & Industry in samenwerking met Faerch en 4PET is een duurzaam concept dat goed aansluit op een verpakkingsstrategie met Re-use als uitgangspunt. De Tray2Tray verpakking is gemaakt van het mono materiaal rPET en een goed alternatief voor de PS/PLA/PET-PE verpakkingen. Door gebruik van de Tray2Tray verpakking neem je actief deel aan de circulaire economie.

Bunzl Retail & Industry helpt je graag

Heb je vragen over het verduurzamen van verpakkingen of wil je graag vrijblijvend advies bij het uitwerken van jouw duurzame verpakkingsstrategie? Wij gaan graag met je in gesprek over een duurzame verpakkingsoplossingen op maat. Voor meer informatie of advies kun je je wenden tot jouw contactpersoon bij Bunzl Retail & Industry of onze Customer Service via onderstaande gegevens.

Telefoonnummer: 026-3843838

E-mailadres: info-arnhem@bunzl.nl