WISA is sinds haar oprichting in 1865 uitgegroeid van fabrikant van metalen aan- en afvoerproducten tot toonaangevend producent op het gebied van spoelsystemen en ­toebehoren, keramiek, ­toiletzittingen en wellness producten. De rijke historie van dit Arnhemse bedrijf, te lezen in het in 2015 uitgebrachte jubileumboek, leest als een toonbeeld voor aanhoudende productinnovatie en flexibiliteit in bedrijfsvoering. Vanuit de functie Operationeel Manager is Paul van Heck verantwoordelijk voor planning, masterdata, productie (spuitgiet/assemblage), technische dienst, logistiek én inkoop waaronder verpakkingen. De samenwerking met verpakkings- en logistiek partner Bunzl Retail & Industry bestaat al meer dan 15 jaar en berust op een onophoudelijke drang naar innovatie en uitbreiding bij beide bedrijven.

Een groei die leidde tot een overname

Consistente groei in de laatste decennia heeft WISA doen besluiten om in 2016 aan te sluiten bij het Fluidmaster concern. Het Amerikaanse familiebedrijf geldt als 's werelds grootste fabrikant van onderdelen en accessoires voor toiletreservoirs, wat voor WISA directe toegang tot een gigantisch netwerk vol kennis en expertise betekende. Van Heck: ‘Onze groei en internationale ambities sluiten naadloos aan op de filosofie van Fluidmaster Inc. We hebben een gezamenlijke ambitie om de onbetwiste marktleider te worden op spoeltechniek, waaronder toiletsystemen en urinoirs. Een aantal jaar geleden is ons aanbod verbreed met wellness producten; oftewel whirlpools, douchebakken, baden en keramiek. Sinds de overname zijn er gezamenlijk productontwikkeling projecten gestart. Op dit moment werkt Nederland nauw samen met Slovenië en de Verenigde Staten. Door synergie tijdens gezamenlijke meetings met andere Fluidmaster bedrijven is er op grote schaal uitwisseling van kennis en expertise. Deze marktinzichten gelden als stuwende kracht achter onze uitbreidingsambities’.

Het verpakkingsvraagstuk

De samenwerking tussen WISA en Bunzl Retail & Industry ontstond meer dan 15 jaar geleden. Bunzl begon de samenwerking door het leveren van op maat gemaakte dozen voor verschillende producten en in de loop der jaren is het verpakkingspakket uitgebreid in lijn met WISA’s assortimentsuitbreidingen en dus bijbehorende benodigde verpakkingen. Van Heck omschrijft Bunzl als onafhankelijke verpakkings- en outsourcingpartner, met eveneens een uitgebreid en globaal netwerk. ‘Naast de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding is het voorraadhouden van Bunzl onmisbaar voor ons. Op onze locatie in Arnhem staan alleen de verpakkingen die we op korte termijn nodig hebben. Bij Bunzl in het magazijn bezetten wij enkele honderden palletplaatsen waar bij ons simpelweg geen ruimte voor is’.

Vanuit Bunzl Retail & Industry is Marinko Kustic, Senior Accountmanager, verantwoordelijk voor het huidige verpakkingspakket van WISA en de expansie daarvan. Kustic: ‘Een interessante ontwikkeling bij WISA is de focus op verkoop van kleinere onderdelen, de zogeheten spare parts. Voorbeelden zijn bouten, moeren, sluitdoppen, bochten en honderden andere artikelen. WISA heeft als doel de uniformiteit in het gebruik van spare parts tijdens montage te verhogen, om het voor installateurs en reparateurs helderder te maken welk onderdeel het beste bij welk product past. WISA vergroot tevens haar afzetmarkt bij verzending via single colli t.o.v. uitsluitend via pallet. Daarom werken we geconcentreerd aan de ontwikkeling van pakketdozen, om deze voor WISA te optimaliseren. We kijken naar manieren om C02 uitstoot te verminderen door plastic en piepschuim te minimaliseren en meer karton te gebruiken. Hierbij zijn grote voordelen in verpakkingsbelasting te behalen. Bij verduurzaming in het verpakkingsproces is niet alleen de materiaalsoort belangrijk en analyseren we verpakkingen in de totale supply chain. Ook staat een gezamenlijk werkbezoek aan onze leveranciers op de planning. Door vroeg in het stadium bij WISA’s productontwikkeling te zijn wordt ons de mogelijkheid geboden om direct de best mogelijke verpakking voor het product te vinden’.

Ambities in Smart Packaging

Bij beide partijen is er geen twijfel over de toegevoegde waarde van het zogeheten ‘Smart Packaging’. Het begrip Smart Packaging is een concept waarbij een slimme verpakking wordt ingezet, die zelfstandig en proactief communiceert over de verpakking en haar inhoud. De verpakking is hiermee intelligent en vertelt continu wat de status is van producten en waar ze zich bevinden. Paperless garantieafwikkeling en het vergaren van data en deze koppelen aan de eerdergenoemde parts zijn voorbeelden waar grote efficiency-slagen in gehaald kunnen worden en worden dan ook grondig onderzocht. Het partnership tussen Bunzl Retail & Industry en WISA is vorig jaar geïntensiveerd middels een langdurige verlening van het contract.