Een groep tweedejaars studenten van de opleiding Food Innovation van de HAS Hogeschool in Den Bosch nam op dinsdag 18 februari deel aan de Bunzl Packaton. Bunzl presenteerde aan de studenten verschillende cases over verpakkingen, welke aan het eind van de dag in de vorm van een dummy verpakking en pitch gepresenteerd moesten worden. De Bunzl Packaton wordt jaarlijks door Bunzl Retail & Industry en HAS Hogeschool Den Bosch georganiseerd met als doel om de creativiteit van de young professionals en de praktijk aan elkaar te verbinden.

Bunzl Packaton

Op dinsdagochtend werden de studenten van de opleiding Food Innovation op de HAS Hogeschool in Den Bosch gebrieft door Bunzl Retail & Industry over drie verpakkingscases met bijbehorende specificaties en eisen. Acht teams gingen ieder aan de slag met één case: het ontwikkelen van een verpakkingsconcept voor tapas, het ontwikkelen van een nieuwe gebaksverpakking of het ontwikkelen van een compleet nieuwe verpakking voor een to-go maaltijdsalade. De dag vulde zich vervolgens met een debriefing, het convergeren van ideeën, tussentijdse presentaties, het divergeren naar één concept, de productie van een echte dummy verpakking en tot slot de pitch en de prijsuitreiking.

Bibi en Manou winnaars met concept ‘Art of Tapas’

Duurzaamheid stond breed in de beoordelingscriteria met diverse sub thema’s, maar ook de kosten in verhouding tot het product, haalbaarheid, presentatie en uitstraling, shopper gerichtheid, communicatie en originaliteit vormden belangrijke thema’s. De jury, bestaande uit Annelies Clements (Business Development Manager, Bunzl Retail & Industry) en Daniëlle van Raaij (Marketeer Food, Bunzl Retail & Industry) gingen aan het eind van de dag in beraad over het winnende team. Voor iedere case werd een winnend team geselecteerd. Marijne, Dominique en Judith wonnen in de categorie gebak met hun concept ‘Flipping Cake’. Noera en Lotte wonnen in de categorie maaltijdsalade to-go met hun concept ‘Green Vorkie’. Bibi en Manou mochten, naast winnaar te zijn van de case tapas, ook de overall prijs met een extra ster voor de Bunzl Packaton 2020 in ontvangst nemen. Zij ontwikkelden het concept ‘Art of Tapas’: een exclusief concept met high end uitstraling, geschikt voor verschillende soorten tapas en met de mogelijkheid om deze zelf samen te stellen. Een compleet out of the box idee dat afwijkt van de bestaande tapas verpakkingen, volledig van mono-materiaal en met een unieke beleving door de exclusieve uitstraling en manier van presenteren op tafel. Alle winnaars gaan in het najaar naar de Packaging Innovations in Zaandam (18 en 19 november) waar Bunzl Retail & Industry ook als exposant aanwezig is. Bibi en Manou hebben als overall winnaar ook een leuke cadeaubon ontvangen.

Onderwijs vs. praktijk

Vraagstukken van klanten en dus uit de praktijk van Bunzl Retail & Industry worden geselecteerd voor de Packaton. “Deze studenten zijn de nieuwe verpakkingsontwikkelaars. Het is goed om te zien dat de studenten al zo goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen rondom duurzaamheid en hun frisse en creatieve blik op bepaalde cases zorgt voor een flinke dosis inspiratie. Tegelijkertijd kunnen wij belangrijke input leveren over financiële, logistieke en productietechnische aspecten uit de praktijk. Met de Packaton willen wij graag een steentje bijdragen aan de praktijkervaring van studenten en een brug tussen het onderwijs en het bedrijfsleven creëren.” Aldus Annelies Clements.

Samenwerking HAS & Bunzl

Bunzl Retail & Industry en de HAS Hogeschool Den Bosch werken inmiddels 13 jaar samen. Naast de jaarlijkse opdracht die Bunzl Retail & Industry en de HAS Hogeschool uitzetten met de Bunzl Packaton, is Bunzl Retail & Industry jaarlijks supporter van de HAS Food Experience.