Het zal niemand ontgaan zijn dat de supermarktomzetten dit jaar flink groeien door de uitbraak van de coronacrisis. Vooral de onlineverkopen floreren. Consumenten kopen hun levensmiddelen namelijk steeds meer online. Het marktaandeel van onlinesupermarkten groeit volgens GfK, zo blijkt uit een onderzoek van dit jaar, de komende jaren door naar 7,2 procent. Bunzl Retail & Industry, specialist op het gebied van verpakkingen, ziet deze groei met name terug in de vraag naar de verpakkingsoplossingen van het Food Online assortiment. Annelies Clements, Business Development Manager bij Bunzl Retail & Industry, vertelt graag meer over de ontwikkelingen in de online bestedingen bij supermarkten, welke belangrijke rol de verpakking hierbij speelt en welke oplossingen Bunzl Retail & Industry biedt.

Vraag naar verpakkingsconcepten verzending en bezorging neemt toe

De vraag naar boodschappenbezorging neemt expliciet toe. Een positieve, maar toch ook bijzondere ontwikkeling. Clements legt uit waarom: ‘’In wezen is het concept van een supermarkt bedacht om de consument naar de supermarkt te laten komen. De consument verricht hierbij de logistieke handelingen, doet vervolgens boodschappen door de nodige levensmiddelen te verzamelen en vertrekt weer.”

De rollen draaien om. Supermarktketens nemen de logistieke handelingen van de consument over. De retailers komen voor extra kosten te staan doordat zij boodschappen bezorgen bij de consument. Hierin kan men dan weer een onderverdeling maken in bezorging van boodschappen door de fysieke- en online supermarkten en het bezorgen van complete boodschappenpakketten door maaltijdbox-aanbieders.

Op de vraag wat Bunzl Retail & Industry hiervan merkt, geeft Clements antwoord: “Wij zien een toenemende behoefte terug aan alles wat nodig is om de bestelde boodschappen veilig bij de klant te af te leveren via verzending of bezorging. Producten kunnen natuurlijk niet los afgeleverd worden bij de klant. Dit zal onder goede omstandigheden moeten gebeuren, zeker als het gaat om gekoelde- en/of diepvriesproducten.’’ Er ontstaat een vraag naar een geschikte verpakking, waaronder kwalitatief geïsoleerde tassen of bezorgboxen. Deze verpakkingen moeten tijdens transport de nodige bescherming bieden, waarbij tevens de houdbaarheid van het product behouden wordt. ‘’Vanuit onze expertise kunnen wij hier op strategisch niveau over meedenken en middels ons Food Online assortiment kunnen we hiervoor iedere concrete verpakkingsoplossing aandragen,’’ vult Clements aan.

Complexiteit duurzaamheid vraagt expertise in verpakkingen

In deze situatie vereist kostenefficiëntie de nodige aandacht, maar tegelijkertijd blijft duurzaamheid ook erg belangrijk. Clements vervolgt: ‘’De verpakkingsvraagstukken die we met name horen in de Foodretail markt hebben betrekking op het thema duurzaamheid. Niet alleen de vraag ‘hebben jullie het product?’, maar ook vragen als ‘wat is het beste product?’ en ‘wat is het meest duurzaam, een EPP box of een kartonnen box voor eenmalig gebruik?’ passeren de revue. Het gaat in deze niet alleen om de verpakkingsoplossing zelf, maar ook om de milieu-impact van de verpakking in de gehele supply chain. Van welk materiaal is de verpakking gemaakt? Hoe wordt het gebruikt? Hoe komt het bij het distributiecentrum of de supermarkt? Wordt het op duurzame wijze getransporteerd en wordt er rekening gehouden met CO2 uitstoot? Is de verpakking weer mee terug te nemen en is de verpakking recyclebaar? Wij benaderen de vraagstukken dan ook altijd proces- en conceptmatig. Zoals je ziet komen er veel zaken kijken bij het bepalen van een geschikte oplossing. Met al deze elementen moeten én willen we rekening houden.’’

Veiligheid is één van de onderwerpen wat duurzaamheid complex maakt. Er kan niet zomaar materiaalgebruik voor een verpakking gereduceerd worden terwijl er bijvoorbeeld producten zwaarder van gewicht zijn. Daarnaast is duurzaamheid een heel ruim begrip. Wat is duurzaamheid? Dat kan voor veel retailers een verschillende betekenis hebben. Er is ook niet één goed antwoord op duurzaamheid. ‘’Zo worden we regelmatig in de markt geconfronteerd met aannames. Wanneer is het ene materiaal duurzamer dan het andere materiaal? Zodra we een keuze maken voor papier in plaats van plastic moeten we dat ook onderbouwen en bewijzen. Hiervoor gebruiken wij bijvoorbeeld de LCA tool, waarbij we de milieu-impact van verschillende verpakkingsoplossingen gedurende de gehele levenscyclus met elkaar kunnen vergelijken. Ervan uitgaande dat het in de afvalbak terecht komt en niet in de natuur. Op deze manier sluiten we aannames uit. Het is een zeer interessante en dynamische wereld,’’ vertelt Clements.

Alles voor duurzaam verzenden en bezorgen met het Food Online assortiment

Naast de adviesrol die Bunzl Retail & Industry heeft als het gaat om het bepalen van een verpakkingsstrategie en -beleid, biedt Bunzl Retail & Industry ook tal van verpakkingsoplossingen. Ook in de coronacrisis, waar de online bestedingen een vlucht nemen en dus ook de vraag naar verpakkingsoplossingen, is men bij Bunzl Retail & Industry aan het juiste adres. ‘‘Ons Food Online assortiment bevat alles wat onze (food)retailer nodig heeft om levensmiddelen veilig en beschermt bij de consument af te leveren via verzending of bezorging. Denk hierbij aan (maaltijd)boxen, (koel)tassen en verzendverpakkingen, maar ook koelelementen, etiketten, et cetera. Soms worden supermarkten hiervoor door vier verschillende leveranciers beleverd. Bunzl Retail & Industry biedt de totaaloplossing binnen het Food Online assortiment en fungeert als één aanspreekpunt en toeleverancier,’’ aldus Clements.

Bunzl Retail & Industry ontzorgt supermarktketens volledig. Daarnaast geeft dit de retailers de mogelijkheid om een assortiment met verpakkingsoplossingen voor verzenden en bezorgen helemaal naar wens in te vullen. Het desbetreffende assortiment kan compleet in het thema van de klant worden samengesteld, ofwel tailormade, en kan volledig aangepast worden op duurzame uitgangspunten van de klant.

Uniek verpakkingsconcept EcoCoolBox

De producten binnen het Food Online assortiment kunnen bestaan uit verschillende (duurzame) materialen, variërend van EPP en EPS tot aluminium, papier en karton. Clements licht één van de concepten toe: “Bunzl Retail & Industry heet de EcoCoolbox ontwikkeld als één van de milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen om temperatuurgevoelige producten mee te verzenden. De EcoCoolbox is namelijk een innovatieve isolatieverpakking dat volledig uit karton bestaat. In tegenstellig tot EPS, dat apart ingezameld dient te worden, is dit met de EcoCoolBox niet nodig, omdat deze klein gemaakt wordt en bij het papier/karton gedoneerd kan worden voor recycling. Met de EcoCoolBox zijn we tevens genomineerd voor de NL Packaging Awards 2020, waarvoor donderdag 12 november de winnaars uitgereikt worden.”

Bunzl Retail & Industry als partner

Bunzl Retail & Industry onderscheidt zich van andere leveranciers. Als onafhankelijke totaalleverancier kan Bunzl Retail & Industry haar klanten een aanbod doen met hetgeen wat de klant echt nodig heeft. De expertise is in huis, maar men kan ook de juiste bronnen raadplegen waaronder andere Bunzl bedrijven, kennisinstituten, hogescholen, externe verpakkingsspecialisten, et cetera.

Op de vraag welke toekomstige ontwikkelingen er nog op de agenda staan voor het Food Online assortiment antwoord Clements als volgt: ‘’We willen onze expertise laten samenvallen met nog vele andere categorieën die ook te maken hebben met thuisbezorging. We zien hier potentiële groei in. Het aanbieden van een compleet verpakkingsconcept krijgt hierin nog meer de focus. Dit vraagt om een procesmatige aanpak, waarbij we samen met onze (potentiële) klanten stappen in de gewenste richting zetten. Hierover gaan we graag in gesprek met klanten en potentiële klanten.’’

Als we Clements om haar advies voor de foodretail markt vragen, is haar reactie: ‘’Zorg dat je een bewuste en onderbouwde keuze maakt voor je verpakkingsoplossingen, gebaseerd op een duidelijke strategie. Is hetgeen wat je doet het juiste? Of zijn er ook andere mogelijkheden? Is het echt duurzaam? Ik ga graag de uitdaging samen met retailers aan om hier over na te denken. We kunnen alle opties samen onderzoeken en nieuwe innovatieve oplossingen ontwikkelen. Enjoy the difference bij Bunzl Retail & Industry!”